همه ما هنگام دوچرخه سواری اشتباهاتی انجام می دهیم. هر کسی که برای اولین بار سوار دوچرخه می شود همیشه حرکتی را خراب میکند و یا نمی تواند به خوبی از پس آن برآید.
عدهای دائما دچار این اشتباهات در هنگام دوچرخه سواری می شوند و معمولا بعنوان “کسی که دائم تصادف می کند“، “کسی که دائما پنچر می کند“ و یا “کسی که بیش از اندازه تمرین می کند“ شناخته می شوند.
نکات ایمنی برای دوچرخه سواری حرفه ای
در این مطلب آلبا اسپرت به پانزده نکته مهم و کاربردی می پردازیم تا به کمک آنها بتوانید از اشتباهات رایج در دوچرخه سواری دوری کنید. البته یک روزه نمی توان حرفهای شد، اما می توان با انجام چند کار ساده از ناکامی یا آسیب جلوگیری کرد.
همیشه از سالم بودن اجزای مختلف دوچرخهتان اطمینان بیابید، و درصورتی که شک دارید به تعمیرکار مراجعه کنید.
① نپوشیدن کلاه ایمنی
آیا تابهحال دوچرخه سوارانی را دیدهاید که کلاه ایمنی شان از دسته دوچرخهشان آویزان باشد؟ این صحنه چندان منطقی بهنظر نمی رسد. پس هیچگاه بدون کلاه ایمنی سوار دوچرخه نشوید، حتی اگر مقصدتان نزدیک و مدت دوچرخه سواریتان کوتاه باشد.
② زین خیلی بالا و یا خیلی پایین تنظیم شده
پیش از دوچرخه سواری باید به ارتفاع زین توجه کنید. این مراحل را انجام دهید تا مطمئن شوید همه چیز مرتب است:
- دوچرخه را در حالت معمولی (صاف) قرار دهید.
- کنار دوچرخه بایستید، بهطوری که رویتان بهطرف جلوی دوچرخه قرار بگیرد.
- حال ارتفاع زین را بررسی کنید. ترجیحا زین دوچرخه بایستی تا تاج خاصره (منظور استخوان لگنی است که در پایین هر دو پهلو کمی به بیرون زده است) بالا باشد. درغیر این صورت آن را در ارتفاعی میانی قرار دهید: مطمئن شوید که زین در حالت تخت (صاف) و نوکش مستقیم بهطرف جلو، و نه کج به بالا یا پایین، قرار گرفته باشد.
- هنگام نشستن بر روی زین نباید احساس ناراحتی یا خستگی کنید.
- اگر دوچرخه را از فروشگاه میخرید، از مسئول آنجا درخواست کنید که زین را در بهترین ارتفاع برایتان تنظیم کند.
③ دسته دوچرخه خیلی بالا و یا خیلی پایین قرار دارد
سعی کنید اول زین و سپس دسته دوچرخه را تنظیم ارتفاع کنید. اگر مبتدی هستید، اختلاف ارتفاع میان دسته و زین بایستی یک تا دو سانتیمتر باشند. پس از چند بار دورزدن به این حالت عادت خواهید کرد و آنگاه میتوانید دسته را کمی پایینتر تنظیم کنید.
④ پوشیدن لباس نامناسب
بخشی از لذت دوچرخه سواری در پوشیدن لباس مخصوصش نهفته است. شورتهای پَددار دوچرخه سواری گزینههای مناسبیاند، اما تیشرتهای مخصوص را نیز نباید فراموش کرد. فیبر بهکاررفته در آنها عرق را از بدنتان جذب میکند.
⑤ سوار شدن دوچرخه نامناسب
برای مبتدیان داشتن دوچرخه سبک وزن یا باکیفیت ضروری نیست. تنها کافیست که دوچرخه با بدنتان(منظور حجم و قدتان است) و نحوه دوچرخه سواریتان متناسب باشد. دوچرخهای تهیه کنید که همواره بخواهید از آن استفاده کنید، نه مدلی که ادعا میکند ((بهترین دوچرخه برای جاده یا کوهستان)) است.
⑥ از عینک دوچرخه سواری استفاده نمی کنید
عینک های آفتابی باکیفیتِ دوچرخه سواری صرفا برای محافظت از چشمانتان در برابر اشعه یو وی(UV) کاربرد ندارند، بلکه برای مثال زمانی که با سرعت زیاد در سرازیری درحال حرکت هستید، از اشکریزی چشمانتان جلوگیری می کنند. بعلاوه، میتوانند در برابر ورود حشرات یا گردوغبار به داخل چشمتان موثر باشند.
عینک های دوچرخه سواری باکیفیت حتی میتوانند هنگام زمینخوردن از شما مراقبت کنند؟ شیشههای آنها از مواد ضدضربه ساخته می شوند که در برابر آسیب به چشم هایتان میتوانند کاربرد زیادی در هنگام حادثه داشته باشند.
عینک دوچرخه سواری مدل skada
⑦ دوچرخه سواری بدون دستکش مخصوص
دستکش های دوچرخه سواری برخلاف کلاه ایمنی ضروری نیستند، اما پوشیدنشان خالی از لطف نخواهد بود. هنگام زمین خوردن از دستانتان محافظت میکنند، و نیز هنگام عرق کردن کنترل بیشتری بر روی دسته دوچرخه خواهید داشت.
⑧ زیاده روی
فواید دوچرخه سواری فراوان است. اما مانند سایر ورزشها، شدت آن بایستی متعادل باشد. در اولین گردشتان زیاده روی نکنید- آهسته و پیوسته پیش بروید.
زیادهروی در دوچرخه سواری میتواند باعث شود درباره تواناییهایتان اغراق و مبالغه کنید. برای مثال، گردش با دوچرخه کوهستانی در جادههای سخت و پر فرازونشیب میتواند منجر به آسیب جدی شود. همچنین اگر پیش از تقویت تحمل و استقامتتان، در جادههای مختلف کوهستانی دوچرخه سواری کنید ضرر بیشتری خواهید دید.
⑨ دست زدن به دیسک داغ ترمز
آیا تابهحال پس از استفاده طولانیمدت و مداوم از دوچرخهتان متوجه صداهای عجیبی از ترمزها شدهاید؟ این صدا از گرمای داخل دیسکهای ترمز و کالیپر ناشی میشود. هیچگاه پس از استفاده طولانیمدت از دوچرخه، به دیسکهای داغ ترمز یا به حلقه دور لاستیکها دست نزنید که خود را حسابی خواهید سوزاند!
⑩ تغذیه ناکافی
برنامهریزی میکنید که گردشی طولانی با دوچرخهتان داشته باشید. اواسط راه متوجه میشوید که بهتر بود با خود ساندویچ و بطری آبی نیز می بُردید. این اتفاق زمانی میافتد که در گرمترین روز سال وسط ناکجاآباد رسیدهاید. مضطرب میشوید و حتی نمیدانید که توانایی رکابزدن برای یک کیلومتر دیگر را دارید یا خیر.
اگر قصد دارید بیش از یک ساعت دوچرخه سواری کنید، به ازای هر ساعت 40گرم کربوهیدرات و 500میلیلیتر آب، یا اگر هوا گرم است حتی بیشتر، با خود همراه داشته باشید. همچنین محل توقف هایتان را از پیش مشخص کنید تا وقت پرکردن بطری آبتان و خرید ساندویچی را داشته باشید.
قمقمه دوچرخه کملا کد 807-B گنجایش 0.550 لیتر
⑪ استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب
دوچرخه سواران مشتاقانه به دنبال سوختن در آفتاب و پیدا شدن خطوط برنزه نشده روی پوستشان هستند. می دانید نسبت به چه چیز اما مشتاق نیستند؟ سرطان پوست.
همیشه کرم ضد آفتاب استفاده کنید. بعلاوه، باعث میشود پاهایتان براق شوند که از نظر دوچرخه سواران باحال است!
⑫ بلد نبودن پنچر گیری
بالاخره روزی میرسد که لاستیکتان پنچر شود. پیش از گردش طولانی بعدیتان، چند فیلم آموزشی در خانه درباره پنچرگیری تماشا کنید تا آمادگی لازم را داشته باشید.
از نحوه استفاده ابزار و تلمبه اطلاعات کافی کسب کنید و همیشه یک یا دو تیوپ اضافی همراه داشته باشید. حتی اگر خودتان به آنها نیاز پیدا نکردید، ممکن است روز کسی که در جاده با تایرِ پنچر گیر افتاده را برایش بسازید و لاستیکش را پنچرگیری کنید.
⑬ پیوستن به گروه دوچرخه سواران بدون آمادگی قبلی
چند تور دوچرخه سواری در فرانسه و ژاپن را دیدهاید و حالا میخواهید به سراغ بچهمحلهای عشقِ دوچرخهتان بروید تا بهشان نشان دهید دوچرخه سواری یعنی چه! همینجا صبر کنید.
دوچرخه سواری گروهی با سرعت بالا مهارت خاصی نیاز دارد. دانستن چگونگی تنظیم سرعتتان و
پیشرفتن بهطوری که سد راه پشتِسریها نشوید برای دوچرخه سواری در گروه ضروری است. در قدم اول خود را به گروه معرفی کنید و برای مدتی دوچرخهتان را در انتهای صف برانید. وقتی که احساس کردید میتوانید در وسط صفِ دوچرخه سواران پیش بروید، آرامآرام به قسمتهای میانی گروه وارد شوید.
این کار بخاطر سلامتی و امنیت خود و دیگران ضروری است.
⑭ عوض نکردن دنده
احتمالا دوچرخهتان بیست حالت دنده مختلف دارد. از آنها استفاده کنید. برای بالارفتن از سراشیبی میتوانید دنده جلو را سبک و دنده عقب را سنگین کنید.
پس اگر از تپهای بالا میروید و احساس میکنید در گِلولای رکاب میزنید و سرِ جای خود گیر کردهاید، دنده جلو را سبک کنید و دنده عقب را در حالت سنگین قرار دهید تا رکابزدن برایتان آسانتر سود.
عکس این قضیه نیز زمانی است که از کوه پایین میآیید (دنده جلو سنگین و دنده عقب سبک)
⑮ اهمیت دادن به حرف دیگران
ماشین سواران، دیگر دوچرخه سواران، کسانی که دوچرخه سواری نمیکنند. هرکسی نظری درباره دوچرخه سواری دارد. شاید از پوشیدن لباس های تنگ دوچرخه سواری و عرق ریختن زیاد یا داشتن (دوچرخه مناسبتان)، معذب شوید.
تنها چیزی که اهمیت دارد این است که با رعایت نکات ایمنی دوچرخه سواری کنید و خوش بگذرانید. آن بیرون میبینمتان!