کار یک تیوپ داخلی مناسب، بسیار بیشتر از نگه داشتن هوا در لاستیکهای دوچرخه شما است. تیوپها میتوانند دوچرخه شما را سریعتر، سبکتر یا (با جلوگیری از پنچری) قابلاطمینانتر کنند.
اکثر علاقهمندان دوچرخهسواری (اعم از دوچرخهسواری در کوهستان، رفتوآمد شهری با دوچرخه، دوچرخهسواری در جاده یا در شن و ماسه) در جایی از جاده یا مسیر با تیوب سوراخ یا لاستیک پنچر مواجه شدهاند. حمل یک تیوپ یدکی( و آشنایی با نحوه تعویض تیوپ معیوب) بخش مهمی از ایمنی و نگهداری دوچرخه است.
هنگام انتخاب تیوپ دوچرخه، عواملی مانند نوع سواری (جاده، کوهستان، شهری و غیره)، اندازه لاستیک، نوع سوپاپ (پرستا یا شریدر) و بودجه خود را در نظر بگیرید. علاوه بر این، همیشه اطمینان حاصل کنید که تیوپی که انتخاب می کنید با اندازه و عرض تایر مشخص شده توسط سازنده لاستیک مطابقت داشته باشد.
در ادامه بهترین انواع تیوپ مخصوص دوچرخه موجود در بازار لیست شدهاند:
تیوب دوچرخه شهاب تایر کد 240/210-26
تیوب دوچرخه شهاب تایر کد 175210-16
تیوب دوچرخه شهاب تایر کد 175210-12
تیوب دوچرخه مدل والف فرانسوی 29 -2.1-2.4
تیوب دوچرخه مدل فرانسوی 2.4-60mm سایز 27.5
راهنمای خرید
انتخاب یک تیوپ داخلی مناسب روشی به شدت ارزان برای بهبود برخی از ویژگیهای عملکردی دوچرخه شما، ازجمله سرعت یا قابلیت اطمینان است.
اگر مهمترین چیزی که برای شما اهمیت دارد سرعت حرکت بالا است، پس باید بدانید که بهترین تیوبها ( و انتخاب دوچرخهسواران سرعتی به مدت چندین دهه) از لاستیک لاتکس طبیعی ساخته شدهاند، اما در ادامه میخوانیم که این تیوبها معایبی هم دارند.
از پنچری خسته شدهاید؟ تیوبهای داخلی با عایق توکار میتوانند در طول دوچرخهسواری، پنچری شما را اغلب قبل از اینکه حتی متوجه این اتفاق شوید، برطرف کنند.
هنگام خرید از بین انواع تیوپ دوچرخه به چه ویژگی هایی توجه کنیم؟
هرچند سال یکبار یک فنآوری جدید در تیوپ ظاهر میشود که بیشتر شامل نوعی پلاستیک شگفتانگیز با استحکام بالا است. ما در ادامه به بررسی آخرین مورد آنها میپردازیم.
تیوبها بر مقاومت چرخشی لاستیکهای شما تأثیر میگذارند، همینطور روی اینکه با وجود پنچری چقدر راحت بتوانید از خط خارج شوید و روی وزن چرخشی چرخهای شما نیز تأثیر دارند.
اگر به عملکرد اهمیت میدهید ( اعم از سرعت، استحکام و یا قابلیت اطمینان) ارزش آن را دارد که به بهترین مدلهای تیوپ دوچرخه که میتوانید استفاده کنید فکر کنید، نه جایی که بتوانید 10 عدد از آنها را به قیمت 400 هزار تومن تهیه کنید.
مقاومت چرخشی
مقاومت چرخشی یا اصطحکاکی لاستیک از نیروی موردنیاز برای خم شدن لاستیک در محل تماس آن با جاده ناشی میشود. اما تیوپ داخلی نیز باید خم شود، بنابراین اگر ضخیم باشد، مقاومت چرخشی کل ترکیب بالا میرود.
انعطافپذیری مواد تیوپ نیز باعث ایجاد تفاوت میشود. تیوبهای داخلی از لاستیک بوتیل مصنوعی یا لاستیک لاتکس طبیعی ساخته شدهاند. لاتکس انعطافپذیرتر و نازکتر است، بنابراین اگر میخواهید مقاومت چرخشی را کاهش دهید، استفاده از لاتکس بهترین روش است. با استفاده از تیوبهای لاتکس بر روی تیوبهای بوتیل انرژی را صرفهجویی خواهید کرد (محل اتصال از بیرون است). شاید این مقدار تفاوت را نتوانید حس کنید، اما میتوانید آن را با یک کرونومتر اندازهگیری کنید.
پس آیا تیوبهای لاتکس بهترین نوع تیوپهای داخلی هستند؟ لزوماً خیر. عیب بزرگ آنها این است که متخلخلتر از تیوبهای بوتیل هستند. این موضوع بدان معناست که این تیوبها به قدری سریع هوا را نشت میدهند که باید هر روز آنها را با تلمبه باد کنید.
نکته جالب این است که در چندین سال اخیر تیوبهای بوتیل نازکتر و سبکتر در دسترس قرار گرفتهاند. بیرمن یک تیوپ بوتیل 100 گرمی را در مقایسه با تیوب لاتکس 80 گرمی امتحان کرد، اما شما میتوانید تیوبهای بوتیل سبکتری با وزن 50 گرم را تهیه کنید.
ازآنجاکه این تیوبها نازکتر هستند، مقاومت چرخشی کمتری دارند اما مثل لاتکس، هوا را از دست نمیدهند (نشتی ندارند). از سوی دیگر، افزایش ظرافت آنها به این معنی است که در جابهجایی به مراقبت بیشتری نیاز دارند و خیلی راحت پنچر میشوند.
مقاومت در برابر پنچری
ادعا شده است که تیوپهای لاتکس در برابر پنچری مقاومتر هستند، چون لاستیک بهطور طبیعی کشسان تر است. اینکه آیا این موضوع در جاده تفاوتی ایجاد میکند یا نه قابل بحث است، زیرا تیوبی که توسط لاستیک دوچرخه در جای خود نگه داشته میشود ممکن است نتواند به اندازه تیوبی که در تبلیغات به بطری شکسته فشار وارد میکند، کشسانی داشته باشد. بههرحال، پنچریهای کوچک در دوچرخهسواری روزمره نباید هزینههای گزافی به شما تحمیل کند.
عایقها راهحل بهتری هستند. فرآوردههایی مانند اسلایم (Slime) حاوی ذرات لاستیکی کوچک هستند که در مایعی معلق هستند که در معرض هوا خشک میشود. این مواد در آببندی سوراخهایی تا عرض حدود 3 میلیمتر بسیار مؤثر هستند.
بااینحال، با زور وارد کردن عایق از طریق سوپاپ استاندارد پرستا (Presta Valve) سخت است، بنابراین سازندگان عایق، تیوبهایی را با مایع موجود در داخل آن عرضه میکنند. اگر میخواهید خودتان آن را سر هم کنید، تیوبهای با مغزی سوپاپ قابل جابجایی لازم دارید.
عایقها کامل و بینقص نیستند. اگر یک بریدگی خیلی بزرگ داشته باشید، عایق کار نمیکند و باید یک تیوپ معمولی نصب کنید. تعمیر تیوبهای پر شده از عایق نیز دشوار است، زیرا عایق مانع از چسبیدن قطعه میشود.
عایقها به مقدار وزن نیز اضافه میکنند، اما برای آن دسته از کاربردهای دوچرخهسواری روزمره که از این عایقها برای جلوگیری از پنچری استفاده میکنید، شاید چند گرم وزن اضافی برای شما چندان مهم نباشد.
وزن تیوپ دوچرخه
اگر هدف شما جلوگیری از پنچری لاستیک در دوچرخهسواری روزانه نیست، پس در این صورت انتخاب تیوپ با وزن کمتر منطقی به نظر میرسد. وزن یک تیوب ارزانقیمت معمولی (مثل آنهایی که هنگام خرید روی دوچرخه شما بوده است) 100 تا110 گرم است. وزن مدلهای بهتر تا 55 گرم هم میرسد.
اگر لاستیکهای معمولی را با لاستیک دوچرخه سبکتر تعویض میکنید، پس ارزش آن را دارد که تیوپهای بهتر و سبکتری هم خریداری کنید.